Spierpijn verminderen

Sportmassage: de perfecte behandeling voor sporters

Sportmassage is een methode om de spieren na het sporten te masseren. Dit is heel belangrijk omdat je dan vaker en intensiever kunt sporten. Als je bijvoorbeeld na het tennissen, fitnessen of hardlopen spierpijn hebt, kan een sportmassage je helpen om veel sneller te herstellen. In dit artikel zal ik je veel nuttige informatie geven over sportmassages. Ik zal ook uitleggen wat het is en waarom een sportmassage zo effectief is. Ik wens u veel plezier bij het lezen van dit artikel.

Sneller spierherstel

Wat is een sportmassage en wat is het doel ervan?

Een sportmassage wordt gebruikt om blessures te voorkomen en het herstel na een sportactiviteit te bevorderen. Het kan ook worden gebruikt als preventieve behandeling. Het wordt uitgevoerd op spieren die tijdens een periode van intensieve activiteit overbelast of overbelast zijn geweest. De masseur wrijft en kneedt bijvoorbeeld de spieren van de schouders, armen, nek, rug, billen, heupen en benen om ze te helpen herstellen na een inspannende activiteit. Na de massage zult u zich energiek, verfrist en ontspannen voelen.

Hoe wordt een sportmassage uitgevoerd? 

Een sportmassage wordt vaak voorgeschreven om de bloedsomloop te verbeteren en blessures te voorkomen. Het heeft als doel de sporter naar zijn topprestatie te krijgen. Ze gebruiken diepe weefsel- en triggerpoint-technieken om spanning los te laten en de bloedstroom en flexibiliteit te vergroten. Triggerpoint-technieken worden ook gebruikt om pijn te verlichten en het bewegingsbereik te herstellen. Waardoor atleten tijdens een wedstrijd op hun best kunnen presteren.

Kan je ook zelf een sportmassage geven?

Je zou het niet verwachten maar je kan ook aan jezelf een sportmassage gegeven en zelfs op een hele effectieve manier. Wanneer je dit graag wilt dan raad ik je aan om een massage gun te kopen. Het grote voordeel van dit massage apparaat is dat het speciaal gemaakt is voor sporters die hun spieren sneller willen laten herstellen. Je beweegt het apparaat over de lichaamsdelen heen die je wilt masseren en op die manier kan je jezelf op een hele effectieve manier een sportmassage uitvoeren.

Hieronder vindt je een kort overzicht van de beste massage guns voor het uitvoeren van sportmassages:

Northwall 

De meest luxe massage gun 

Milano massage gun

De meest goedkope massage gun 

Muscle pro

De beste prijs kwaliteitsverhouding 

De massage gun geeft hele krachtige massages waardoor spierknopen in de dieper gelegen goed worden losgemaakt. Het zorgt ervoor dat de bloedscirculatie wordt gestimulleerd waardoor meer voedingstoffen de spieren weten te bereiken. Je spieren kunnen hierdoor sneller herstellen.

Wat een groot voordeel van een massage gun is dat het altijd wordt geleverd met diverse opzetkopjes. Elk opzetkopje heeft weer een andere functie. Met de vorkkop kan je bijvoorbeeld zeer effectief de rug masseren. Je kan door middel van de massagekopjes precies de massage aanpassen aan jouw specifieke wensen. Het maakt de massage gun uniek en perfect voor sportmassages. Daarnaast kan je met deze apparaten ook de intensiteit instellen zodat je de behandeling qua kracht helemaal kan personaliseren.

Een ander groot voordeeel van een massage gun is dat je het overal kan gebruiken dus ook voor en na een trainingsessie. De masssage gun werkt namelijk op oplaadbare batterijen die gemiddeld tot 8 uur meegaan.

Massage guns waar ik zelf hele goede ervaringen mee heb zijn de Northwall en Sanbo masssage gun. Voor meer informatie bekijk dan ook eens de massage gun adviesgids.

Sportmassage voordelen

Wat zijn de voordelen van een sportmassage?

  • Herstel spieren: als je sport, belast je je spieren enorm. Als u de spieren na het sporten niet behandelt, zullen ze langer pijnlijk en moe aanvoelen. Het helpt deze spierpijn te verlichten door de bloedtoevoer naar de spieren te vergroten en ontstekingen te verminderen. Hierdoor kunnen de spieren de voedingsstoffen sneller opnemen en herstellen van de inspanning.
  • Breng de lichaamschemie in balans: de masssage brengt de lichaamschemie in evenwicht omdat het de bloedstroom en het energieniveau verhoogt. Het helpt om gifstoffen uit de spieren en gewrichten te verwijderen. Dit komt door de verhoogde bloedtoevoer naar de delen van het lichaam. De verhoogde doorbloeding zorgt er ook voor dat de bloeddruk in het lichaam daalt. 
  • Verbeteren van het immuunsysteem: het helpt het immuunsysteem te verbeteren doordat de massage de doorbloeding helpt te verbeteren wat essentieel is voor je immuunsysteem. Als je een slechte bloedsomloop hebt, ben je vatbaarder voor infecties en ziekten. Het verbetert ook je immuunsysteem omdat je actiever bent na de massage. 
  • Verhoog de bloedsomloop: door de ontspanning van de spieren wordt de bloedcirculatie verhoogd tijdens een sportmassage. Het zorgt er ook voor dat meer zuurstof en voedingsstoffen de spieren kunnen bereiken, zodat ze sneller herstellen.
  • Bevorder een betere nachtrust: een massage voor het naar bed gaan is zeer nuttig om de slaap te verbeteren. Een massage helpt stress in het lichaam te verminderen en dat zorgt ervoor dat de spieren ontspannen. U zult zich comfortabeler voelen terwijl u slaapt.
  • Verminder hoofdpijn: het kan hoofdpijn helpen verminderen omdat het je nek- en rugspieren versterkt. Dit helpt de druk op uw hoofd te verminderen en uw nek te ontspannen. Het vermindert ook stress, wat op zijn beurt hoofdpijn vermindert.\
  • Verbeter de lichaamshouding: door de spieren te stimuleren door middel van diepe massagetechnieken, helpt een sportmassage om rugpijn, stijfheid en houdingsproblemen te verminderen. Het helpt om de wervelkolom recht te houden en tegelijkertijd de houding te verbeteren.  

Hoe kan je jezelf voorbereiden op een sportmassage? 

  • Drink veel water omdat het helpt het lichaam voedingsstoffen op te nemen.  
  • Zorg voor een volle maag omdat dit helpt krampen te voorkomen. 
  • Vermijd ook zware lichamelijke inspanning als u zich voorbereidt op een sportmassage. Dit helpt spiervermoeidheid en spierpijn te voorkomen. Het wordt aanbevolen om een korte wandeling te maken of wat lichte rekoefeningen te doen om uw spieren te ontspannen.
  • Wrijf lotion op je huid voordat je naar de massageruimte gaat. Dit helpt om je poriën te openen. 
  • Hydrateer je voeten grondig voordat u naar de massagetherapeut gaat. Dit helpt eventuele dode huidcellen van je voeten te verwijderen.  
  • Draag loszittende kleding zodat je je vrij kunt bewegen tijdens de sessie. U kunt ook loszittende kleding dragen na de massagesessie. Dit helpt wrijving op je huid te voorkomen. 
  • Probeer drugs of alcohol te vermijden voorafgaand aan de sessie. Als je drugs zou nemen voor of na een sportmassage, zouden de resultaten van de massage niet zo goed zijn. Het lichaam krijgt niet de ontspanning die het nodig heeft na een massage als je drugs gebruikt.
  • Leg een handdoek bij de deur om je voeten mee af te vegen als je gaat zweten

Hoe vindt je de juiste sportmassage masseur?

  • Bekijk de reviews op internet voordat u de juiste sportmassagesalon kiest. Ga voor degenen met een goede reputatie.  
  • Vraag vrienden en kennissen naar hun ervaring met een massagetherapeut.
  • Bekijk de website zodat je een goed beeld krijgt van de diensten en de persoon die de massage geeft. 
  • Bepaal je doelen en wat wil je bereiken met de massage. Misschien wilt u afvallen, spierspanning verlichten of zelfs een blessure behandelen. Bekijk de sportmassagediensten die worden aangeboden door de sportmassagesalon. Vraag of de sportmassagetherapeut andere diensten aanbiedt, zoals prenatale zorg, zwangerschapsmassages en andere behandelingen die nuttig voor u kunnen zijn. 
  • Kies voor een massage therapeut waarmee je een goede klik hebt.
  • Vraag naar de werkwijze van de therapeut

Welke mensen hebben baat bij een sportmassage? 

  • Mensen met blessures doordat de spanning in de spieren wordt verminderd en de spieren worden losgemaakt. Het effect is dat de pijn wordt verminderd en het genezingsproces wordt versneld.
  • Mensen die na een lange periode van zitten spierstijfheid hebben doordat de spieren worden losgemaakt en de gewrichten worden geopend.
  • Athleten: het verlicht pijn, versterkt de spieren, verhoogt de flexibiliteit, verbetert de coördinatie en balans en verbetert de prestaties.   

Hoeveel sessies zijn nodig om echt resultaat te boeken met een sportmassage? 

De meeste atleten hebben tussen 3-5 sessies nodig. Dit aantal kan variëren afhankelijk van uw conditie. Soms hebben sporters minder of meer sessies nodig, afhankelijk van hoe hun lichaam op de behandelingen reageert.

Waarom voel je na een sportmassage een lichte pijn? 

Na een sportmassage worden de spieren weer gespannen en moeten ze door rekken hun strakheid weer loslaten. Het duurt even voordat de spieren weer loslaten. Daarom heb je na de massage een kortdurende pijn.

Wat is de prijs van een sportmassage? 

De prijs varieert nogal, afhankelijk van wat voor soort type sportmassage je wilt, waar je woont, tijdsduur van de masssge, hoeveel sessies je nodig hebt en je specifieke wensen. Gemiddeld kost deze massage tussen de 40 en 70 euro. 

Wat zijn andere alternatieve massages om je spieren te laten herstellen?

Hieronder een lijst van alternatieve massages die ook zeer effectief bij een sneller spierherstel. Klik op de massage voor meer informatie over de specifieke behandeling.

Scroll naar top