Waarop moet je letten bij het kopen van een trilplaat

Is de trilplaat gevaarlijk?

 Je bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen omdat je benieuwd bent of een trilplaat gevaarlijk kan zijn? Voor 99% procent van de mensen zijn trilplaten helemaal niet gevaarlijk. Voor mensen met specifieke gezondheidsklachten zoals epilepsie of mensen die recentelijk een operatie hebben ondergaan kunnen trilplaten inderdaad gevaarlijk zijn. Hieronder een overzicht voor wie een trilplaat gevaarlijk kan zijn:

  • Voor mensen met epilepsie
  • Mensen die blessures hebben
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen met hart en vaatziekten 
  • Diabetes 
  • Mensen met chronische gewrichtsklachten

In dit artikel ga ik uitgebreid in voor welke groepen mensen een trilplaat gevaarlijk kan zijn. Daarnaast ga ik ook in op de voordelen van een tril apparaat. 

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog een beter antwoord hebt gekregen op je vraag. 

Beste trilplaten van dit moment

Hieronder vindt je een overzicht van de beste trilplaten van dit moment. Ik heb dit overzicht opgesteld op basis van mijn positieve ervaringen die ik met deze trilplaten heb. Ik heb de trilplaten ingedeeld in drie verschillende categorieën. 


Rock N fit 

Meest comfortabele trilplaat 

  • Inclusief fitness stoel waardoor het ook fungeert als massage apparaat 

  • Vijf trainingsprogramma's

  • Gemakelijker fitness oefeningen doen dankzij de stoel 

  • Stoel is gemakkelijk te verwijderen 


Bluefin 

Meest trainingsmogelijkheden 

  • 180 intensiteit standen (uniek!)

  • Vijf trainingsprogramma's

  • Bluetooth audio en ingebouwde luidsprekers

  • Inclusief afstandsbediening 


Vibroshaper 

Meest populaire trilplaat in Nederland 

  • Inclusief handgreep (meer comfort + veiligheid: beter voor beginners + ouderen )

  • Inclusief gratis trainingsgids + voedingsschema 

  • 99 intensiteit standen 

  • Handvat is afneembaar 

Hoe werkt een trilplaat en waarom zijn trilplaten zo effectief om je lichaam te trainen?

Trilplaten zijn trainingsapparaten die trillingen opwekken als je erop gaat staan. We noemen een trilplaat ook wel een powerplate of vibratietoestel. Deze trillingen brengen je lichaam uit balans en zorgen ervoor dat de spieren samentrekken. Als je op een trilplaat traint, trekken de spieren veel vaker samen. Het effect is dat de bloedcirculatie in het lichaam wordt verbeterd. Door de verhoogde bloedcirculatie worden meer zuren en voedingsstoffen naar de spieren getransporteerd. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je spieren meer energie krijgen en sterker worden.

Een trilplaat is ook perfect voor als je thuis wilt afvallen omdat het metabolisme door de toegevoerde bloedcirculatie wordt bevorderd. De stofwisseling in je lichaam wordt daardoor geoptimaliseerd waardoor je effectiever calorieën kan verbranden. Het is hierbij dus wel belangrijk dat je consistent traint op een trilplaat want dan ga je de stofwisseling in het lichaam echt verbeteren. 

Trilplaten kunnen alleen gevaarlijk zijn als je ze niet op de juiste manier gebruikt 

Zoals reeds eerder aangegeven zijn trilplaten super veilige fitness apparaten. Het is echter wel belangrijk dat je een trilplaat op een veilige manier gebruikt. Hieronder geven we je een aantal tips over hoe je een trilplaat het beste kan gebruiken. 

  • Train maximaal 30 minuten: wanneer je regematig sport op een trilplaat en je bent eraan gewend dan kan je maximaal 30 minuten op dit apparaat trainen. Wij adviseren je om er niet langer op te trainen. Het kan namelijk leiden tot rugpijn, wazig zien en kraakbeen beschadiging. Wanneer je een beginner bent kan je maximaal 10 minuten op een trilplaat trainen.
  • Lees de handleiding goed door: wanneer je een trilplaat op een veilige manier wilt gebruiken en niet in gevaarlijke situaties terrecht wilt komen dann is het belangrijk om de handleiding goed door te lezen. Elke trilplaat is weer anders en daarom is het belangrijk hoe je jouw tril apparaat op de beste manier kan gebruiken door de handleiding goed door te lezen.
  •  Begin met een lage intensiteit: wanneer je niet gewend bent om te trainen op een trilplaat dan is het belangrijk om de training langzaam op te bouwen. Je wil er achter komen hoe ver je kan gaan en tot wat je lichaam in staat is. Het is daarom eerst belangrijk om de trilplaat in te stellen op een lage intensiteit. Wanneer je merkt dat je de training gemakkelijk aankan dan kan je langzaam de intensiteit ophogen. Analyseer ook je lichaam na de traing en ga na hoe je spieren en gewrichten aanvoelen. Wanneer deze pijnlijk aanvoelen dan is het beter om de volgende keer een lagere intensiteit stand te selecteren. 
  • Voldoende ruimte: gebruik een trilplaat alleen in een kamer waar je voldoende ruimte hebt. Wanneer je oefeningen doet op een trilplaat en de ruimte is klein dan kan dat leiden tot gevaarlijke situaties. 

Waarom is de trilplaat voor 99 procent van de mensen niet gevaarlijk en wat zijn de voordelen?

Bijna iedereen kan dus bijna een trilplaat gebruiken. Trilplaten zijn zeer veilige fitness apparaten en dus niet gevaarlijk voor de meeste mensen. Wanneer je op een trilplaat traint is de kans op blessures minimaal. De reden daarvan is dat er bijna geen druk wordt gezet op de gewrichten en de pezen. Wanneer je bijvoorbeeld gaat hardlopen is de kans op blessures veel groter omdat de kans op vallen veel groter is. Daarnaast komt er veel meer druk op je gewrichten en dat veroorzaakt blessures.  

Hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van een trilplaat. 

  • Het verbeterd het metabolisme en de stofwisseling waardoor je effectief kan afvallen
  • Het verbeterd je lichaamshouding 
  • Het verbeterd je evenwicht en vooral voor ouderen is dat een voordeel. 
  • Je spieren worden elastischer waardoor je minder blessure gevoeliger wordt. 
  • Het helpt bij het verminderen van cellulitis 
  • Het maak je huid jonger 
  • Het maakt je spieren sterker
  • Het verhoogt de botdichtheid
Scroll naar top