Beste spijkermat kopen

Is de werking van de spijkermat wetenschappelijk bewezen of niet?

Je bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen omdat je graag wilt weten of het wetenschappelijk is bewezen of de spijkermat echt werkt of juist niet? Je bent op de juiste pagina terecht gekomen want in dit artikel geef ik hier een antwoord op. Ik kan je nu al zeggen dat diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de spijkermat zeker werkt! We noemen de mat ook wel een acupressuur mat, spijkerbed of shakti mat. Ik ga in dit artikel kort in op de verschillende onderzoeken en ik verwijs ook met links naar de resultaten van het specifieke onderzoek. Daarnaast ga ik ook in op mijn persoonlijke ervaring met de spijkermat. Zelf gebruik ik het spijkermatje bijna dagelijks en ik vertel je in dit artikel hoe het mij heeft geholpen bij diverse gezondheidsklachten.

Wat is de werking van een spijkermat?

Een spijkermat is een matje waarop zich duizenden scherpe puntjes. We noemen deze puntjes ook wel accupressuurpuntjes of spijkerpuntjes. De puntjes zijn gemaakt van plastic en de matjes hebben ongeveer tussen 6000 en 9000 spijkerpuntjes. Wanneer je op het matje gaat liggen dan komen deze puntjes in aanraking met de zenuwpunten van je bovenlichaam. We noemen de zenuwpunten ook wel de drukpunten. Natuurlijk doet het een beetje pijn als je er op gaat liggen. De zenuwen sturen daarom als reactie een pijnsignaal naar de hersenen en als reactie daarop gaan de hersenen endorfine hormonen aanmaken.

Het endorfine hormoon wordt ook wel een natuurlijke pijnstiller genoemd en daarnaast hebben deze ook een zeer positieve invloed op de gemoedstoestand. Door de productie van deze hormonen zal de pijn bij vele fysieke en mentale gezondheidsklachten afnemen denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Rugpijn
  • Verbeteren van de concentratie
  • Een diepere en betere nachtrust
  • Spanningshoofdpijn.
  • Stress afname
  • Spierpijn
  • Het verbeteren van de lichaamshouding

Spijkermat wetenschappelijk bewezen op basis van diverse onderzoeken.

Nu zul je wel denken dat klinkt allemaal wel leuk en aardig maar hebben onderzoeken ook wetenschappelijk aangetoond dat de spijkermat echt werkt bij bepaalde gezondheidsklachten.

Wetenschappelijke onderzoek naar de werking van de spijkermat bij pijnklachten.

Hieronder ga ik in op diverse wetenschappelijke onderzoeken naar de resultaten van de acupressuur bij verschillende type pijnklachten.

Wetenschappelijk onderzoek naar tandpijn

Een onderzoek uit 2014 naar de effecten van tandpijn heeft aangetoond dat een acupressuur behandeling van een spijkermat zeker kan bijdragen aan het verminderen van pijn. Van de 60 deelnemers gaven 46 deelnemers van het wetenschappelijke onderzoek aan dat ze minder pijnklachten ondervonden bij het gebruik van de spijkermat. In dit onderzoek hebben de deelnemers de acupressuur mat voor twee weken dagelijks gebruikt in zowel de ochtend als de middag. Bekijk hier de link naar de resultaten van het onderzoek.

Acupressuur behandeling onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van een accupressuur mat naar rugpijn en nekpijn.

In 2018 is er een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van een spijkermat bij het verminderen van rugpijn. Aan het onderzoek deden in totaal 82 deelnemers aan mee. De uitkomst van het onderzoek was dat 70% van de deelnemers minder last had van rugpijn en nekpijn. De deelnemers hebben de spijkermat voor 3 weken dagelijks gebruikt. De sessieduur van acupressuur behandeling was 15 minuten. Uit dit wetenschappelijke onderzoek blijkt dus dat een spijkermat zeker kan helpen bij het verminderen van rugpijn en nekpijn. Bekijk hier het wetenschappelijk onderzoek.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van een acupressuur behandeling bij hoofdpijn

In 2016 is er een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het gebruik van een spijkermat bij het verminderen van spanningshoofdpijn. De conclusie van het onderzoek was dat de hoofdpijn frequentie afnam. De intensiteit van de hoofdpijn en de pijn nam echter niet af. We kunnen dus concluderen dat de acupressuur niet effectief is bij het verminderen van de pijn bij spanningshoofdpijn.

Spijkermat wetenshappelijk bewezen?

Mijn ervaringen met de spijkermat

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is zijn er wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van spijkermaten maar wat zijn mijn ervaringen met de acupressuur mat?

Zelf gebruik ik de spijkermat nu bijna 2 jaar. Zelf heb ik de spijkermat gekocht omdat ik me altijd lastig kan concentreren. Ik heb zelf ADD en daarom is het voor mij extra lastig om te focussen op het werk en met name bij activiteiten die ik minder leuk vindt om te doen. Wanneer ik iets niet leuk vindt dan probeer ik altijd andere activiteiten te doen. Ik las op het internet over de voordelen van de spijkermat en hoe het kan bijdragen aan het verbeteren van de concentratie. Ik besloot daarom om de spijkermat uit te proberen en te kijken of het mij kan helpen bij het verbeteren van de concentratie.

Ik kan je zeggen dat de spijkermat mij wel degelijk helpt bij het verbeteren van mijn concentratie vermogen. Ik moest er in het begin wel aan wennen want het doet echt pijn. Zelf heb ik de Flowee spijkermat gekocht en wat ik fijn vindt aan de Flowee is dat je er ook een spijkerkussen bijkrijgt.

De eerste paar keer toen ik de spijkermat gebruikte moest ik er echt wel even aan wennen! Het voelde best wel pijnlijk aan en daarom droeg ik een T-shirt omdat het anders te veel pijn deed! Ik merkte op dat het effect van de acupressuur behandeling een stuk minder sterk is wanneer ik een T-shirt droeg. Ik voelde me rustiger maar ik merkte op dat mijn concentratie niet echt verbeterde.

Nadat ik de Flowee spijkermat voor twee weken had gebruikt was ik er zo gewend aan geraakt dat ik ook zonder een T-shirt op de mat kon liggen. Met name in de eerste paar minuten doet het nog wel even pijn maar daarna geeft het echt een heerlijk warm en ontspannen gevoel. Voor het beste resultaat kan ik je dus aanbevelen om zonder een T-shirt op de spijkermat te liggen! De pijn is intenser waardoor de acupressuur behandeling ook een stuk effectiever is!

Ik voel mij na het gebruik van de spijkermat een stuk rustiger en daardoor heb ik minder last van impulsen en kan ik me dus beter concentreren. Ik kan me met name langer focussen op activiteiten die ik minder leuk vindt om te doen. Ik voel me geestelijk stabieler en ik voel me minder impulsief.

Daarnaast heeft de spijkermat mij geholpen om beter en dieper te slapen waardoor ik mijzelf de volgende dag ook veel beter kan concentreren. Ik gebruik de spijkermat altijd een half uur voordat ik naar bed ga. Ik lig gemiddeld tussen de 10 en 20 miunten op de spijkermat. Na het gebruik van de acupressuur mat voel ik me een stuk rustiger waardoor ik veel makkelijker in slaap val. Ik kan uit mijn ervaringen dus zeggen dat de spijkermat mij wel degelijk helpt bij het verbeteren van mijn concentratie en nachtrust.

Scroll naar top