Kan je op een trilplaat afvallen / vermageren? Lees over mijn ervaringen in deze blog

Hoe werkt een trilplaat

Ben je benieuwd of je daadwerkelijk kan afvallen / vermageren door te trainen op een trilplaat? In dit artikel ga ik hier uitgebreid en vertel ik je over mijn ervaringen met trilplaten en hoe het mij gelukt is om af te vallen door te trainen op een trilplaat. In deze blog ga ik uitgebreid in op hoe een trilplaat precies werkt. Daarnaast geef ik je veel tips die je daadwerkelijk kunnen helpen om af te vallen door te trainen op een trilplaat. Wat met name heel belangrijk is dat je consistent blijft trainen en een gezond dieet volgt.

Hoe werkt een trilplaat precies en hoe kan je op een trilplaat afvallen?

Trilplaten zijn zeer gemakkelijk in gebruik en het grote voordeel is dat je ze thuis kan gebruiken. Het gebruikersgemak en thuis trainen heeft erin geresulteerd dat de trilplaat gigantisch populair is geworden. Maar hoe werkt een trilplaat precies en hoe kan je er daadwerkelijk mee afvallen?

Wanneer je op de trilplaat staat dan maakt het apparaat schommelende en verticale bewegingen. Deze bewegingen zijn zeer snel en daardoor wordt je lichaam dus constant uit balans gebracht. Het effect daarvan op je lichaam is dat de spieren zich veel vaker gaan samentrekken. De spieren trekken zich wel tot 500 keer per minuut samen en dat is natuurlijk veel meer dan normaal.

Door de hoge hoeveelheid spiersamentrekkingen wordt de bloedsomloop in je lichaam gestimuleerd en juist dat is het doel van de trilplaat. Door de snellere bloedsomloop ontvangen je spieren meer voedingstoffen en zuurstoffen en dat maakt de spieren sterker en flexibeler. Door de hogere bloedscirculatie neemt ook het metabolisme toe en dat wil dus zeggen dat je de stofwisseling toeneemt. Het effect daarvan is dat de je effectiever en dus gemakkelijker calorieën verliest. Doordat je dus effectiever calorieën verbrand kan je dus zeker wel degelijk afvallen door te trainen op een trilplaat.

Beste trilplaten van dit moment

Hieronder vindt je een overzicht van de beste trilplaten voor thuisgebruik van dit moment om effectief af te vallen. We hebben de lijst samengesteld in verschillende soorten categorieën.


Rock N fit 

Meest comfortabele trilplaat 

  • Inclusief fitness stoel waardoor het ook fungeert als massage apparaat 

  • Vijf trainingsprogramma's

  • Gemakelijker fitness oefeningen doen dankzij de stoel 

  • Stoel is gemakkelijk te verwijderen 


Bluefin 

Meest trainingsmogelijkheden 

  • 180 intensiteit standen (uniek!)

  • Vijf trainingsprogramma's

  • Bluetooth audio en ingebouwde luidsprekers

  • Inclusief afstandsbediening 


Vibroshaper 

Meest populaire trilplaat in Nederland 

  • Inclusief handgreep (meer comfort + veiligheid: beter voor beginners + ouderen )

  • Inclusief gratis trainingsgids + voedingsschema 

  • 99 intensiteit standen 

  • Handvat is afneembaar 

Wat zijn mijn ervaringen met het afvallen / vermageren op een trilplaat?

Zelf heb ik met name veel ervaring met de Vibroshaper trilplaat om effectief af te vallen. Het behoort tot de populairste trilplaten van dit moment. De reden waarom ik deze trilplaat heb aangeschaft was omdat deze trilplaat beschikt over een handvat. Dankzij het handvat kan ik gemakkelijker mijn balans houden en het voelt gewoon een stuk comfortabeler aan. Ik had daarvoor een andere trilplaat zonder handvat en voor mij was dit toch gewoon wel een nadeel omdat het gewoon veel minder fijn aanvoelt. Ik kan je uit mijn ervaring dus zeker een trilplaat aanraden met een handvat.

Mijn ervaringen met trilplaten zijn overwegend positief maar ook negatief. De hoofdreden waarom ik gekozen heb om te trainen op een trilplaat is omdat ik een druk leven leid en daardoor weinig tijd heb om met regelmaat de sportschool te bezoeken. Ik las op het internet over de vele positieve ervaringen die mensen hebben met trilplaten en dat je met 10 minuten trainen per dag daadwerkelijk gewicht kan verliezen. Vanwege de overwegend goede reviews en ervaringen over trilplaten had ik besloten om zo’n fitness apparaat te kopen.

Ik had hele hoge verwachtingen van de trilplaat maar ik kwam er al snel achter dat 10 minuten trainen niet voldoende is om daadwerkelijk af te vallen. Na een maand trainen merkte ik niet echt een verschil op. Ik merkte echter wel op dat met name mijn beenspieren sterker aanvoelden.

Ik besloot om het plan te veranderen en naast consistent te blijven trainen op de trilplaat ook goed op mijn dieet te letten. Sinds dit moment begon ik na een maand duidelijk een verschil te zien. Ik merkte dat ik nu wel degelijk gewicht begon te verliezen. Ik verloor binnen een maand 4 kilo. Vanuit mijn ervaringen kan ik je zeggen dat als je minimaal 5 keer per week traint op een trilplaat in combinatie met een gezond dieet je zeker kan afvallen. Wat ik je ook kan zeggen is dat de trilplaat niet zo effectief is als bepaalde cardio sporten zoals hardlopen en wielrennen.

Wanneer je nog sneller wilt afvallen / vermageren dan kan je natuurlijk nog effectiever gewicht verliezen als je 5 keer per week voor een half uur gaat hardlopen in combinatie met een gezond dieet. Het grote voordeel van een trilplaat is echter dat je heerlijk thuis kan trainen. Ik kijk zelf altijd tijdens het trainen mijn favoriete netflix series en daardoor gaat de tijd nog veel sneller voorbij. Het is een ideaal apparaat voor mensen die weinig tijd hebben en toch effectief calorieën willen verbranden.

Helaas kan je nooit zo lang trainen op een trilplaat. Uit mijn ervaring kan ik je zeggen dat het beter is om maximaal 15 minuten per dag te trainen. De reden is omdat de training intens is omdat de spieren heel vaak worden samengetrokken. Wanneer je bijvoorbeeld 30 minuten gaat trainen dan bestaat de kans dat je blessures oploopt omdat je spieren overbelast raken. Juist dit is ook een nadeel van de trilplaat omdat je helaas niet bijvoorbeeld meer dan een half uur per dag op de trilplaat kan trainen.

Tips hoe je effectief kan afvallen / vermageren en calorieën kan verbranden op een trilplaat

Veel mensen verliezen geen gewicht wanneer zij trainen op een trilplaat. De belangrijkste hoofdreden is omdat ze niet consistent blijven trainen. Daarnaast letten veel mensen ook niet op hun voeding en daardoor zal je zelfs geen gewicht verliezen als je dagelijks traint op een trilplaat. Hieronder geef ik je een aantal tips die daadwerkelijk helpen om af te vallen op een trilplaat.

Koop de juiste trilplaat

Om daadwerkelijk af te vallen op een trilplaat is het belangrijk dat je het juist toestel koopt. De goedkopere trilplaten zijn vaak niet van hoge kwaliteit en genereren te weinig trillingen om daadwerkelijk gewicht te verliezen. Hieronder gaan we in op de belangrijkste functionaliteiten die belangrijk zijn als je wilt afvallen op een trilplaat.

  • Bewegingen: de bewegingen die een trilplaat maakt spelen een grote rol in hoe effectief een training is. De goedkopere trilplaten maken meestal alleen maar schommelende bewegingen. De luxere trilplaten maken naast schommelende ook verticale bewegingen. We noemen dit ook wel 3D bewegingen omdat de schommelende en verticale bewegingen op hetzelfde moment worden gemaakt. Het effect daarvan is dat je lichaam nog meer uit balans worden gebracht waardoor de spieren nog meer gaan samentrekken. Een goede trilplaat die 3D bewegingen maakt is de Sportstech VP300.
  • Intensiteit standen: ik raad je aan om een trilplaat te kopen die een grote hoeveelheid aan intensiteit standen heeft. Mijn advies is om een toestel te kopen die minimaal over 20 snelheid standen beschikt. Wanneer je daadwerkelijk wilt afvallen is het belangrijk om op een hoge intensiteit stand te trainen. De training zal veel zwaarder aanvoelen waardoor je dus meer calorieën zult verbranden. Wanneer je voor de eerste keert traint op een trilplaat is het belangrijk om eerst een lage stand te selecteren. De reden is omdat je lichaam niet gewend is aan de trillende bewegingen. Het is belangrijk om dit langzaam op te bouwen.
  • Trainingsprogramma’s: een belangrijk punt waarop je op moet letten is het aantal trainingsprogramma’s. In combinatie met het aantal intensiteit standen bepaald het namelijk sterk in hoeverre je de training kan aanpassen aan jouw specifieke wensen. Sommige trilplaten bieden maar 1 specifieke programma aan en andere beschikken over wel vijf verschillende trainingsprogramma’s. Ik raad je aan om een trilplaat te kopen die over minimaal drie verschillende programma’s beschikt. Het is daarnaast belangrijk om even goed te checken wat de verschillende trainingsprogramma’s precies zijn. Check vooral of de fabrikant een speciaal programma’s aanbiedt die er specifiek op gericht is om calorieën te verbranden.
  • Fitness stoel: een tip die ik je kan geven is om een trilplaat te kopen die beschikt over een fitness stoel beschikt zoals de Rock N Fit. Het grote voordeel van een fitness stoel is dat je meer comfortabel bepaalde fitness oefeningen kan doen zoals planks en push ups. De stoel beschikt namelijk over handvatten en dat zorgt ervoor dat de trainingservaring fijner aanvoelt. Wanneer je op een trilplaat comfortabeler kan trainen dan is de kans groter dat je het apparaat vaker en langer gaat gebruiken en dus ook effectiever kan afvallen. De Fitness stoel kan je trouwens gemakkelijk van de plaat afhalen. Het heeft namelijk een kliksysteem waardoor je de stoel binnen enkele seconden van de plaat hebt afgehaald.

Consistentie

Wat zeer belangrijk is om daadwerkelijk af te vallen door het trainen op een trilplaat is consistentie. Wanneer je maar 1 of 2 keer per week traint op een trilplaat kan je geen resultaten verwachten. Het is belangrijk om minimaal 5 keer per week 10 tot 15 minuten per dag op een trilplaat te trainen. Het is belangrijk om dit voor minimaal 4 tot 5 maanden vol te houden om echt goede resultaten te behalen. Je kan natuurlijk niet verwachten dat je binnen 1 of 2 weken al een resultaat gaat zien.

Gezonde voeding

Zelfs als je dagelijks traint op een trilplaat maar niet let op je voeding dan zal je opmerken dat de trainingen weinig succes hebben. Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk om een gezond voedingsdieet te volgen. Hieronder ga ik in op de meest populaire diëten:

Koolhydraatarm dieet
Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij iemand zeer weinig koolhydraten eet. Koolhydraten zitten in bijna alle voedingsmiddelen, in een of andere vorm. Wanneer je lichaam koolhydraten consumeert, slaat het deze op als glycogeen in je lever en spieren. Zo gebruikt je lichaam koolhydraten voor energie. Als er echter geen koolhydraten in je lichaam aanwezig zijn, zal je lichaam in plaats daarvan vet gaan gebruiken voor energie. Dit is de reden waarom veel mensen die een koolhydraatarm dieet volgen gewicht verliezen. Het gewicht dat ze verliezen bestaat voornamelijk uit water en spieren, omdat dit het weefsel is dat het meeste glycogeen bevat.

Koolhydraatarme diëten kunnen ook vele andere voordelen voor uw gezondheid hebben. Ze kunnen uw cholesterolgehalte verbeteren, uw bloeddruk verlagen en zelfs diabetes omkeren.

Paleo dieet
Het paleo dieet is gebaseerd op de veronderstelling dat de voedingsmiddelen die we geëvolueerd zijn om te eten in de natuur aanwezig zijn en daarom het beste voor ons zijn. Deze voedingsmiddelen bestaan voornamelijk uit magere eiwitten, fruit, groenten, noten en volle granen. Het idee is om alle bewerkte voedingsmiddelen, geraffineerde suikers, zuivelproducten, zout, oliën, transvetten en al het andere dat hierboven niet is genoemd, te elimineren. Veel mensen die het paleo dieet volgen vallen snel af omdat ze zoveel calorieën elimineren.

Keto dieet
De afgelopen jaren is het keto dieet enorm populair geworden. Het komt met name vanwege de enorme positieve ervaringen die mensen hebben met dit dieet en daardoor is dit dieet ook veel in de media besproken.

Het keto-dieet is een zeer koolhydraatarm, vetrijk dieet dat je de voordelen van een koolhydraatarm dieet moet geven zonder de hongergevoelens en hunkeringen van een vetarm dieet. Het is gebaseerd op het idee dat als je vet eet, je lichaam de meeste calorieën die het nodig heeft daaruit zal halen in plaats van uit koolhydraten. Dit zorgt ervoor dat je lichaam overtollig vet verbrandt in plaats van het op te slaan als lichaamsvet. Wanneer je een keto-dieet volgt, moet je alleen voedsel eten dat veel vet bevat, weinig koolhydraten en een matige hoeveelheid eiwitten. De beste levensmiddelen hiervoor zijn vlees, kip, vis, eieren, kaas, boter, olie, noten, avocado’s en zaden. Je moet jezelf ook beperken tot het eten van een kleine hoeveelheid vers fruit en niet-zetmeelrijke groenten. De meeste mensen die het keto-dieet proberen vallen heel snel af, maar na ongeveer twee weken raakt je lichaam gewend aan het verbranden van vet voor energie en zul je een verhoging van je stofwisselingssnelheid ervaren. Dit betekent dat je lichaam calorieën zal verbranden, zelfs wanneer je slaapt of wanneer je aan het uitrusten bent.

Mediterrane dieet
Het mediterrane dieet is een gezonde manier van eten. Het is rijk aan fruit, groenten, noten, bonen, volle granen, vis, olijfolie, en arm aan rood vlees, zuivel en bewerkte voedingsmiddelen. Het mediterrane dieet bevat zeer weinig zout en suiker. Veel mensen zijn met dit dieet afgevallen omdat het heel gemakkelijk vol te houden is. Zorg er alleen voor dat u bewerkte voedingsmiddelen vermijdt en blijf bij hele voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, noten, bonen, volle granen en vetarme zuivel.

Trilplaat afvallen oefeningen

Hieronder ga ik in op de belangrijkste fitness oefeningen die je op een trilplaat kan doen om af te vallen.

Het uitvoeren van squats

Ga met je voeten op schouderbreedte uit elkaar op de trilplaat staan. Het is belangrijk dat je jouw gewicht gelijkmatig verdeeld is over beide voeten. Met een licht voorovergebogen rug, hurkt je tot de gewenste diepte door de stangen of weerstandbanden van de trilplaat vast te houden. Zorg ervoor dat je knieën niet tot over uw tenen reiken terwijl u de oefening uitvoert. Het is gemakkelijk om over je tenen te gaan bij het uitvoeren van een diepe squat, het gebeurt wanneer je de controle verliest. Je moet gedurende de hele oefening een rechte rug houden. Zoals in de video te zien is of statisch, kun je deze oefening alleen uitvoeren. Als je statisch in de diepe squat positie komt, zul je in staat zijn om het te doen.

Push ups doen op een trilplaat

Begin de push up door te hurken en uw handen op de trilplaat te plaatsen. Het is belangrijk dat je handen op schouderbreedte uit elkaar zijn en je rug recht. De push up beweging voer je uit door je ellebogen te buigen. Voor een grotere uitdaging kan de push up worden aangepast door je voeten van de grond te tillen. Dit betekent dat je spieren harder zullen moeten werken. Doe zoveel push-ups als je kunt in een korte tijd.

Om spierkracht op te bouwen, kun je proberen om langzamerhand de tijdsduur, het trillingsniveau en het aantal push ups te verhogen. De oefeningen moeten voelbaar zijn. Vergeet niet om een rechte ruggengraat te behouden tijdens de push up oefeningen. Je kunt deze oefening naar een hoger niveau tillen door er een Zwitserse bal bij te gebruiken. Je moet je voeten op de bal balanceren om de press uit te voeren. Dit zal het moeilijker maken voor je lichaam om in balans en stabiel te blijven.

Planks uitvoeren op een trilplaat

Om planken op een trilplaat te doen, ga je gewoon op je rug op de plaat liggen en til je je lichaam van de grond door alleen je armen en schouders te gebruiken. Houd deze positie 20 seconden aan. Laat je dan langzaam weer op de grond zakken. Deze oefening is goed voor uw core omdat het uw hele lichaam op een gecoördineerde manier laat werken. Het is ook een goede manier om je uithoudingsvermogen te vergroten. Planken zijn een uitstekende manier om je hele lichaam te trainen.

Het oefenen van Lunges op een trilplaat

Lunges zijn een uitstekende oefening voor het opbouwen van spiermassa. Deze oefening is vooral geschikt voor het versterken van de spieren van het onderlichaam.

Plaats eerst één voet op de trilplaat en duw je andere voet naar achteren. Houd je voorste been recht en zet het stevig op de grond. Kijk recht vooruit en stel u voor dat u uw voet door de plaat probeert te duwen. U zult voelen dat deze oefening uw hamstrings, quads, bilspieren en kuiten traint.

Als je de lunges wilt herhalen, is het nodig dat je van benen wisselt. Als je de lunges nog uitdagender wilt maken, kun je gewichten gebruiken om je armen en benen tegelijk te laten werken.

Conclusie: kan je met een trilplaat afvallen?

Je kan zeker met een trilplaat afvallen maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

  • Koop de juiste trilplaat: het is belangrijk dat je een trilplaat koopt die voldoende intensiteit standen en trainingsprogramma’s heeft. Daarnaast raad ik je aan om voor een trilplaat te kiezen die 3D bewegingen kan maken. Je lichaam wordt daardoor nog meer uit balans gebracht en daardoor zullen de spieren nog meer samentrekken en zal de bloedscirculatie nog meer toenemen. Juist een hogere bloedscirculatie is belangrijk bij het bevorderen van de stofwisseling.
  • Let op je voeding: wanneer je wilt afvallen met een trilplaat is het heel belangrijk om een dieet te volgen dat past bij jouw situatie. Zonder goed dieet ga je niet afvallen op een trilplaat.
  • Consistentie: misschien wel het belangrijkst is dat je consistent moet blijven trainen. Het is belangrijk om minimaal 5 keer per week 10 tot 15 minuten te trainen op een trilplaat. Daarnaast moet je consistent blijven letten op je voeding. Wanneer je consistent blijft kan je zeker hele mooie resultaten behalen en wel degelijk afvallen op een trilplaat.
  • Voldoende lichaamsbeweging: naast het trainen op een trilplaat is voldoende lichaamsbeweging natuurlijk ook van groot belang. Je hoeft niet zozeer hard te lopen maar als je bijvoorbeeld 3 tot 4 keer per week een wandeling doet van 30 minuten kan dat al enorm helpen.
Scroll naar top